Jak uczymy



SŁÓWKA

W pierwszej kolejności zapamiętujemy EMOCJE, potem OBRAZY W RUCHU, następnie SŁOWA, później LICZBY. Wykorzystajmy to w zapamiętywaniu słówek języków obcych. Jak? Postaraj się intuicyjnie dopasować słowa obce do polskich znaczeń patrząc tylko na obrazy. Wyobraź sobie, że poniższe "akcje" dotyczą ciebie, weź w nich żywy udział, potem sprawdź, czy pamiętasz.

Każdy oryginalny "malunek w wyobraźni" bez słów pomoże Ci "oswoić", czyli zrozumieć i zapamiętać słowa obce. Dodatkowo "wytworzy" ciekawość i podniesie koncentrację

DATY

Abstrakcyjne liczby zapamiętujemy najwolniej, gdyż z reguły nie towarzyszą im ani emocje, ani ruch, ani obraz, ani akcja. Daty trzeba zwyczajnie wkuwać. Takie przekonanie nie zachęca do nauki; na szczęście niewiele trzeba, żeby zmienić przekonanie i podejść do tych dat z wyobraźnią…Jak to robimy?

Możemy utworzyć unikat, czyli wyróżnić datę czymś charakterystycznym, np. rymowanką: RZYM NA SIEDMIU PIĘTRZY SIĘ WZGÓRZACH. Jeżeli wsłuchamy się dobrze w to zdanie to znajdziemy tam kod: siedem, pię, trzy, co daje w zarysie liczbę 753, właśnie datę założenia starożytnego miasta. Ta metoda jest jednak niedoskonała, przypadkowa, dotyczy jednej daty… A co z innymi? Setkami dat? Jak sobie z nimi radzić?

Istnieje pewien prosty system, bazujący na alfabecie liczbowym, wykorzystujący zalety obu półkul mózgowych. System ten można stosować do zapamiętania każdej daty w prosty i łatwy sposób tworząc ruchome obrazy. System przydaje się w zapamiętywaniu jakichkolwiek danych liczbowych (geografia, chemia, biologia, historia itp. Dokładny opis metody znajduje się w rozdziale 6 i 7 podręcznika "odnajdujemy zaginioną półkulę" pt.: ALFABET LICZBOWY i jest rozwinięty w ZAKŁADKACH LICZBOWYCH.

Wracając do powyższego przykładu założenia miasta Rzym. Zobacz wyraźnie i szczegółowo siebie idącego z misiem KOALA i MYSZĄ obejrzeć nowo założone miasto RZYM – 753 r.p.n.e


Powstanie Spartakusa (gladiator – wojownik – niewolnik) 74 r.p.n.e

Zobacz walkę gladiatora z KURĄ.

Co ciekawe możemy przechowywać bardzo wiele takich obrazowych akcji i bezbłędnie je odnajdujemy kiedy szukamy treści pod nimi zakodowanych. Nic się nie myli, związane jest to z pobudzeniem pierwotnej świadomości, czyli doskonałej pamięci z pierwszego roku życia.

LICZBY

Jak radzić sobie z pamiętaniem dłuższych liczb, w których istotne jest pamiętanie porządku tych samych znaków? Ludzka pamięć jest w stanie zarejestrować poniższy obraz w parę sekund, uporządkować go i nadać mu sens to zaledwie kilka minut. W tym obrazie "schowana" jest liczba składająca się z siedemdziesięciu trzech cyfr. Wystarczy "zrozumieć" obraz, żeby zapamiętać tą liczbę.

Rozumienie i pamiętanie tego co czytamy

Jeżeli czytasz i chcesz się tego nauczyć, powinieneś wiedzieć kilka rzeczy o czytaniu. Nie każde słowo w tekście ma znaczenie dla pamięci, dlatego należy skoncentrować uwagę na wyszukiwaniu słów kluczowych. Rozumienie nie jest linearne tylko "geometryczne", znaczy to, że mózg samodzielnie buduje relacje w przestrzeni między słowami kluczowymi, następnie zupełnie automatycznie znajduje powiązania (kojarzy) i nadaje porządek przepływającym myślom. Tak powstaje "rozumienie" i "pamiętanie" tego, co czytamy. Łatwo to napisać, ale jak zrobić? Co jeśli nic nie pamiętam i nadal nie rozumiem? Zastosuj MAPOWANIE tekstu i sprawdź czy pomogło. Co to jest MAPOWANIE wyjaśni przykład oparty na opowiadaniu z kręgu kultury japońskiej.

MAPOWANIE SPRAWIA, że rozumiemy i pamiętamy treść, gdyż umieszczamy ją w przestrzeni:

Lafacido Haerne: "Kusa Hibari" - fragment

1.Jego wysoka dokładnie na dwa japońskie cale klatka ma półtora cala szerokości. W malutkich obracanych na sworzniu drzwiczkach z ledwością zmieściłby się koniuszek mojego palca. On jednak ma w niej mnóstwo przestrzeni: może tu spacerować, skakać i latać. Jest bowiem tak mały, że aby widzieć go choć przez chwilkę, trzeba bardzo uważnie przenikać wzrokiem brązową gazę ścianek. Zawsze kiedy chcę sprawdzić gdzie jest, muszę unieść klatkę pod światło i obrócić nią kilkakrotnie, aż w końcu zauważam go w którymś z narożników, jak wisi przyczepiony do góry nogami na muślinowym suficie.

2.Wyobraź sobie świerszcza rozmiarów zwykłego komara, z czułkami znacznie przekraczającymi długością całe ciało i tak delikatnymi, że dostrzec je można tylko pod światło. Japończycy nazywają go kusa – hibari to znaczy skowronek traw. Na rynku kosztuje dokładnie 12 centów, co w przeliczeniu na złoto wielokrotnie przewyższa jego wagę. Dwanaście centów za coś przypominającego komara! (…)

3.W dzień śpi albo medytuje, chyba że jest zajęty plasterkiem ogórka albo oberżyny, które każdego ranka trzeba mu wkładać do klatki (…) utrzymywanie go w czystości i karmienie jest na swój sposób kłopotliwe: widząc go myślisz sobie, że jakiekolwiek zabiegi wobec tak komicznie drobnego stworzonka to absurd.


Jak utrwalać wiedzę w pamięci?

Są metody, które bez trudu przenoszą do pamięci wszystko, czego chcemy się nauczyć. Mówiąc bardzo ogólnie musimy nauczyć się zamieniać "dźwięki" na "obrazy" i łączyć je ciągiem akcji na przekór prawom logiki z humorem. Można je stosować wszechstronnie, rozwijają wyobraźnię i nadają kreatywność. Opisano je w ŁAŃCUCHACH i ZAKŁADKACH pamięciowych

Budowa ludzkiego oka:


MATEMATYKA PRAWOPÓŁKULOWA

Jeżeli chcemy przyspieszyć rozumienie i pamiętanie, powinniśmy ćwiczyć mózg na co dzień, tak jak ćwiczy się mięśnie. Bawiąc się liczbami w pamięci tworzymy nowe połączenia między komórkami nerwowymi, co rozwija inteligencję.

Załóżmy, że chcemy pomnożyć liczby 77 i 56 w głowie. Szybko się zgubimy, jeżeli zaczniemy budować słupki dodawania i mnożenia. Pamięć nie zadziała, brak jej emocji, obrazu, akcji. Jak więc to zrobić? Użyjmy zakładek i wyobraźni, akcja utworzy się sama…

76 x 56

Dzięki liczbowym zakładkom widzę specyficzne obrazy:

Liczba, która powstała to 4256 i pewnie jest wynikiem tego mnożenia.



Free Web Hosting